Utbildningsdagar för DalaWux personal

Nyhet – 29 april 2024, kl. 10:44

Under två dagar samlades personal från DalaWux på Bergalid i Falun för information och utbildning kopplat till Validering Västs och Validering Gävleborgs nya inspirationshandbok om validering.

Validering är ett viktigt verktyg för att kunna stärka kompetensförsörjningen i Dalarna. Validering är sedan januari 2023 även inskrivet som ett skall-krav i Skollagen. Genom ökad kunskap om validering ökar tillgängligheten och likvärdigheten och fler individer får möjlighet att få sitt kunnande erkänt oavsett hur det har förvärvats. Ökad kunskap om validering är därför ett av tre prioriterade utvecklingsområden i projektet Validering Dalarna.

Som ett led i att öka kunskapen om validering inom vuxenutbildningen i Dalarna bjöd Region Dalarna, i samverkan med Validering Väst och Validering Gävleborg, in personal från DalaWux in till två utbildningsdagar på Villa Bergalid i Falun. Utbildningsdagar som baseras på innehållet i den inspirationshandbok som Validering Väst, som är en del av den strategiska kompetensförsörjningen i Region Västra Götaland, har arbetat fram tillsammans med Validering Gävleborg. Ett utbildningsmaterial som de också åker runt i landet för att utbilda personal inom just vuxenutbildningen i. Med deras inspirationshandbok som utgångspunkt delar de bland annat med sig av tips hur lärare kan skapa ett metodstöd för validering inom olika yrkesutbildningar.

Vid det första utbildningstillfället i mars var fokus på att skapa förståelse för den nya lagen och dess tillämpning. Det i syfte att hela verksamheten skall få en samsyn kring validering och kring valideringsprocessen. Men också att precisera roller och ansvarsfördelning och att lärarna ska känna sig trygga med hur de ska arbeta vidare med validering. Likaså att validera kan innebära att synliggöra ett kunnande som är till ”nytta” i sammanhanget. Till exempel för tillträde till utbildning, tillgodoräkning och förkortning av utbildning, vid rekrytering eller vid omställning i arbetslivet.

En intressant aspekt på det som lyftes var att endast fem procent av vår kompetens kommer från det formella lärandet, alltså formell utbildning. Resten lär vi oss i livet, på arbetsplatsen eller på fritiden. För lärare innebär det att bedöma ett kunnande som skett innan eleven kom till utbildningen. Därför är det viktigt att diskutera och ta reda på mer om kunskapssyn. David Lundgren från Edlunds Utbildning föreläste om det här ämnet och belyste olika perspektiv. Med kunskapssyn menade David att det finns två ytterligheter. Det ena är en holistisk syn och motsatsen som är en atomistisk syn. Helhet eller detaljer. Han beskrev vidare att utbildning vanligtvis är sekvenserad. Så för att som lärare säkerställa att lärandemålen är uppnådda bedöms delar i helheten. Vid en validering kan även en holistisk syn ge svar. Det genom att utifrån se på helheten kunna anta och säkerställa att delkunskaper finns eller inte. Det här fick yrkeslärare, studievägledare och rektorer därefter resonera med varandra kring och i syfte att också få syn på sin egen kunskapssyn.

Det här första utbildningstillfället avslutades med att deltagarna fick ta del av Östra Mellansveriges projekt om validering. De beskrev bland annat deras resa, vilka lärdomar de hunnit dra och delade med sig av tips på hur det går att lyckas med en sådan här satsning. De berättade också om en spännande satsning som är på gång om hur artificiell intelligens (AI) och virtual reality (VR) kan användas vid validering.

Vid det andra utbildningstillfället den 20 mars var målgruppen yrkeslärarna. Utgångspunkten togs från inspirationshandboken samt området bedömning. Utifrån de styrdokument yrkeslärare har att utgå från var målet därefter att se hur validering kan användas på olika sätt kopplat till just styrdokumenten. Genom det får yrkeslärarna en bra grund för att bygga metodstöd som passar sin yrkesutbildning.

Vid det här utbildningstillfället fick vi även ta del av hur vuxenutbildningen i Ludvika (VBU) arbetar med att validera barnskötare som i dag arbetar men saknar formell utbildning. Exempelvis genom att enhetschefer och rektorer har valt ut medarbetare som får genomgå validering. VBU erbjuder även lärarkompetens som genomför valideringen som en del i att stärka kompetensen hos befintliga medarbetare.

Utbildningsdagen avrundades med information från Region Dalarna som nu kommer att börja besöka länets vuxenutbildningar. Bland annat i syfte att att öka kunskapen om vad som redan i görs dag inom valideringsområdet, samla in goda exempel som kan spridas inom DalaWux och även få kunskap om eventuella utmaningar som kanske finns. Likaså ta reda på vad Region Dalarna, inom ramen för projektet Validering Dalarna kan bistå med utifrån vuxenutbildningens behov.

Vi ser nu framemot en spännande och lärorik fortsättning på det här uppstartade utvecklingsarbetet inom Dalarnas vuxenutbildningar. Vi vill också rikta ett varmt tack till all personal som deltog under de här utbildningsdagarna. Ett stort tack även till Anna Lindeblad och Lotta Naglitsch från Validering Väst, David Lundgren från Edlunds Utbildning och till Anneli Iggström och Fredrik Jönsson som representerade Östra Mellansveriges valideringssatsning.