Föreläsning och temadag om samsjuklighet

Ta del av en dag på temat samsjuklighet där du kan lyssna på en föreläsning om psykisk ohälsa och även har möjlighet att träffa föreningarna i Dalarnas nätverk för psykisk hälsa. Eftermiddagspasset riktar sig till dig som är yrkesverksam, medan kvällspasset är öppet för allmänheten.

För dig som är yrkesverksam

Datum och tid: Torsdag 10 oktober 11.30-14.30.
Plats:
Föreläsningssalen, Falu lasarett.
Delta digitalt: Anslut här till föreläsningen.
För vem: Profession.

11.30: Träffa föreningarna i Dalarnas nätverk för psykisk hälsa.
12.30: Linn Andersson, verksamhetschef för Länsvuxenpsykiatri i Dalarna, inleder temadagen.
Föreningspresentation, Dalarnas nätverk för psykisk hälsa
13.00-14.30: Föreläsning med hjärnkollsambassadör Tina Essner. Ta del av Tinas resa om att leva med psykisk ohälsa och ett skadligt bruk och beroende som höll på att kosta henne livet. Om vårdkarusellen, attityder, om att falla mellan stolarna och den ständiga kampen för överleva. Tina pratar också om viljan att leva, familj, vänners betydelse och de superhjältar som hon träffat inom vården och att ingenting är omöjligt eftersom det finns hjälp att få.

Tillgänglighet: Lokalen är tillgänglighetsanpassad.
Kostnad: Ingen.
Anmälan: Ingen. Begränsat antal platser i föreläsningssalen, först till kvarn gäller.
Arrangör: Dalarnas nätverk för psykisk hälsa i samarbete med utvecklingsenheten, division psykiatri och habilitering, Region Dalarna.

För allmänheten

Datum och tid: Torsdag 10 oktober 17.00-19.30.
Plats: Föreläsningssalen, Falu lasarett.
Delta digitalt: Anslut här till föreläsningen.
För vem: Alla.

17.00: Träffa föreningarna i Dalarnas nätverk för psykisk hälsa.
18.00-19.30: Föreläsning med Hjärnkollsambassadör Tina Essner. Ta del av Tinas resa om att leva med psykisk ohälsa och ett skadligt bruk och beroende som höll på att kosta henne livet. Om vårdkarusellen, attityder, om att falla mellan stolarna och den ständiga kampen för överleva. Tina pratar också om viljan att leva, familj, vänners betydelse och de superhjältar som hon träffat inom vården och att ingenting är omöjligt eftersom det finns hjälp att få.

Tillgänglighet: Lokalen är tillgänglighetsanpassad.
Kostnad: Ingen.

Ta hand om din psykiska hälsa

Alla mår dåligt ibland. På 1177 finns information för dig som behöver hjälp men också råd om vad du själv kan göra för att må bättre.

Psykisk hälsa (1177.se)

Fokus på psykisk hälsa - hela programmet

På programsidan hittar du alla aktiviteter för Fokus på psykisk hälsa i Dalarna 2024.

Se alla programpunkter