Region Dalarnas logotyp med dalahäst

Region Dalarna gör lex Maria-anmälan

Pressmeddelande – 24 september 2024

En äldre kvinna fick en livshotande bakteriell infektion, men antibiotikabehandlingen dröjde till nästa dag vilket kan ha försvårat sjukdomsförloppet. Region Dalarna gör en lex Maria-anmälan och har vidtagit åtgärder.

En kvinna i 85-årsåldern söker vård på Närakuten i Ludvika under kvällstid. Hennes vänstra fotled har svullnat upp och gör ont sedan två dagar, utan någon föregående skada. Hon har svårt att stödja på foten. Läkaren misstänker att fotleden är bruten och sätter en avlastande gipsskena i väntan på röntgen nästa dag. Kvinnan läggs in på medicinavdelning i Ludvika och eftersom hennes provsvar visar tydliga tecken till infektion tas odlingar. Hon får dropp eftersom njurfunktionen är nedsatt och blodtrycket är lågt.

På morgonen får kvinnan feber och mår allt sämre. Kontakt tas med Falu lasarett och hon får antibiotika och ambulanstransport dit under förmiddagen. Det konstateras en bakterieinfektion i fotleden, bakterier i blodet och på en hjärtklaff. Kvinnan får intensivvård några dagar och behöver kvarstanna på sjukhus flera månader innan hon kan skrivas ut till sitt äldreboende.

– Tyvärr dröjde det femton timmar till antibiotikabehandling startades, vilket är för lång tid när det fanns tecken till livshotande infektion, säger David Iggman, chefläkare i Region Dalarna.

– Vi ser allvarligt på händelsen och gör därför en anmälan enligt lex Maria. Verksamheten ser över hur det regionala vårdprogrammet för sepsis (infektion med livshotande organpåverkan) kan anpassas till sina lokala förutsättningar, för att minska risken att liknande händelser upprepas.

Lex Maria är det vardagliga namnet på 3 kap. 5 § i patientsäkerhetslagen (2010:659), som innebär att vårdgivaren har skyldighet att till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, anmäla om en patient i samband med hälso- och sjukvård drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av en allvarlig skada eller sjukdom.