Region Dalarnas Hälsoalmanacka 2025

Dags att hämta Region Dalarnas Hälsoalmanacka 2025

Nyhet – 17 oktober 2024

Från och med ungefär mitten av oktober kan invånare som är 65 år eller äldre hämta Region Dalarnas Hälsoalmanacka 2025 på länets vårdcentraler. Ett mindre antal almanackor finns på tandvårdskliniker och lasarett.

För sjätte året i rad erbjuds hälsoalmanackan till Dalarnas seniorer. Almanackan innehåller bland annat tips och råd för att leva ett hälsosamt liv och information om vad man gör om man blir sjuk.

– Hälsoalmanackan är en del av Region Dalarnas förebyggande arbete och ett komplement till våra övriga kanaler för att nå ut med information till så många som möjligt i den äldre målgruppen, säger Cecilia Anderssén tillförordnad kommunikationsdirektör.

Hälsoalmanackan innehåller även inslag om hemberedskap och husapotek för att bidra till att fler är förberedda i händelse av kris.

– Med rätt förberedelser kan var och en klara en kris bättre. Genom att informera om hemberedskap och husapotek i hälsoalmanackan når vi ut med informationen brett till Dalarnas seniorer. I år inkluderar almanackan också en praktisk checklista för att komma igång med sin hemberedskap, säger Anders Nordahl, chef för avdelningen säkerhet, risk och beredskap.

Liksom tidigare år finns det ett begränsat antal hälsoalmanackor att hämta. Flest hälsoalmanackor finns på länets vårdcentraler, ett mindre antal finns att hämta på lasarett och tandvårdskliniker.

Personer som inte kan besöka en vårdmottagning, till exempel den som har hemsjukvård, kommer att erbjudas hälsoalmanackan via mediciniskt ansvarig sjuksköterska.

Information om Hälsoalmanackan 2025: Hälsoalmanackan 2025 - Region Dalarna