Nygammal branschvalideringsmodell lanserad

Nyhet – 28 juni 2024, kl. 08:42

Utbildningsrådet för hotell och restauranger har nu lanserat en ny version av deras branschvalideringsmodell för kockyrket.

En av förvaltningens stora satsningar är att, i nära samverkan med både lokala, regionala och nationella aktörer, stärka kompetensförsörjningen av bristyrket kock i Dalarna. Det genom att bygga upp en hållbar regional stödstruktur för branschvalidering kock. En satsning som påbörjades för flera år sedan men som fick pausas under 2022. Det med anledning av att Utbildningsrådet för hotell och restauranger, som äger branschvalideringsmodellen för kockyrket, stängde ner modellen för omarbetning.

Under våren 2024 presenterades en helt ny branschvalideringsmodell och som certifierade yrkesbedömare fick möjlighet att utbilda sig i. Utbildningen följdes upp av en testpilot av modellen som avslutades i maj. I piloten har certifierade yrkesbedömare validerat utifrån den nya modellen med gott resultat. Något som i sin tur har resulterat i att den nya branschvalideringsmodellen nu har kunnat lanseras. För Region Dalarnas del innebär den nya branschvalideringsmodellen också att vi nu kan återuppta vår satsning här i Dalarna!

Ett varmt tack till de certifierade yrkesbedömarna från Dalarna som har ingått i testpiloten och som tillsammans har stått för ungefär en tredjedel av alla genomförda testvalideringar! Och för den som är nyfiken att veta mer om den nya branschvalideringsmodellen, se Utbildningsrådets hemsida.