Dialogbesök, testpilot och framtida ägarskap i fokus

Nyhet – 30 maj 2024, kl. 11:18

Det råder full aktivitet i projektet Validering Dalarna med många aktiviteter som bidrar till progression i arbetet med validering. Här kommer en sammanfattning från några av aktiviteterna som genomförts på lokal, regional och nationell nivå.

Besök på Dalarnas vuxenutbildningar

Efter Validering Västs genomförda utbildningsdagar för DalaWux har Region Dalarna nu inlett arbetet med att besöka länets vuxenutbildningar. Besöken syftar till att samla in information om vad som görs inom valideringsområdet idag hos respektive utbildningsanordnare. Likaså få en förståelse både för vad som fungerar och vilka eventuella utmaningar som vuxenutbildningarna upplever finns i det arbetet. I besöken ingår även att börja samla in kunskapsunderlag över vad de ser att de skulle behöva för att kunna stärka det interna arbetet med validering. Ett annat syfte med besöken, och som är kopplat till ett mer långsiktigt perspektiv, det är att börja föra en dialog med de olika aktörerna kring hur de ser på Region Dalarnas roll i en framtida hållbar regional stödstruktur för validering. En stödstruktur som skall bidra till att främja kompetensförsörjningen i Dalarna genom effektiv samverkan kring validering. En målsättning som även är förbundet till huvudsyftet med själva regeringsuppdraget.

Region Gävleborg är föregångare

Vi håller oss kvar inom området validering inom vuxenutbildningen och riktar blicken på vår grannregion Gävleborg. En region som är en föregångare på många sätt. Bland annat sett till deras mångåriga hållbara regionala stödstruktur för validering, Validering Gävleborg. Men trots att de verkligen befäst validering, som en självklar del i det regionala kompetensförsörjningsarbetet, fortsätter de bedriva ytterligare utvecklingsarbeten. Just nu driver de exempelvis ett mycket spännande utvecklingsarbete som, när det är klart, kommer att främja arbetet med validering inom vuxenutbildningen på en nationell nivå. Det är ett utvecklingsarbete som görs i ett projekt och som handlar om att utveckla ett metodstöd för validering för det nationella yrkespaketet mot kock. Det nya metodstödet har intentionen att vara en brygga mellan de båda systemen, utbildning och bransch, och testas just nu av 22 vuxenutbildningar runtom i landet. Bland dem finner vi Yrkesakademin i Falun och vuxenutbildningen i Leksand-Rättvik som är testbäddar i vårt län vilket vi är jätteglada för. Förhoppningen är att det nya metodstödet kommer att leda till: ökad tillgänglighet till validering och likvärdighet i genomförande oavsett vilken vuxenutbildning eleven studerar vid, förkortad utbildningstid och snabbare ge vidimerad kompetens till branschen. Metodstödet skall vara klart för användning december 2024.

Kunskapsunderlag utifrån dialoger

Avslutningsvis vill vi lyfta en aktivitet som pågår parallellt med att de andra avlöser varandra i projektet men som har ett betydligt mer långsiktigt fokus då den skall vara klar först vid projektavslut. Det här är ett arbete som bygger på de kunskapsunderlag vi samlar in i dialog med våra samverkanspartners på lokal, regional och nationell nivå.  De här dialogerna skall sedan resultera i ett förslag som skall presenteras för vår projektägare Tillväxtverket och innehålla en presentation av ägarskap, upplägg och finansiering av Region Dalarnas fortsatta arbete med validering efter projektets slut.