Överarm med plåster med texten: HPV-VACCINERAD

Unga kvinnor i Dalarna erbjuds gratis vaccin mot cancer

Pressmeddelande – 14 oktober 2024

Fler behöver HPV-vaccinera sig och just nu är det gratis för kvinnor mellan 25-30. ”Det här är unik möjlighet att skydda sig själv mot allvarliga cancersjukdomar och samtidigt bidra till att potentiellt utrota livmoderhalscancer”, säger Sara Hogmark, mödrahälsovårdsöverläkare, Region Dalarna.

Nästan 150 000 kvinnor i Sverige har hittills tackat ja till erbjudandet om gratis HPV-vaccin. Fler behöver däremot vaccinera sig för att flockimmunitet ska nås. I Dalarna har det låga deltagandet flera anledningar.

– Många tror att de redan har ett fullgott skydd mot HPV då de blivit vaccinerade under skoltiden. Har man vaccinerats innan 2019 bör man göra det igen, den nya versionen av vaccinet skyddar mot fler virusvarianter och ger därmed ett bredare och bättre skydd, säger Sara Hogmark.

Just nu pågår informationskampanjen ”Ta gratissprutan mot HPV” för att så många kvinnor som möjligt i åldrarna 25 till 30 år ska vaccinera sig mot HPV, det virus som orsakar livmoderhalscancer. Om 70 procent av de unga kvinnorna vaccinerar sig kan det leda till att spridningen av HPV avstannar helt och att livmoderhalscancer utrotas som cancerform.

– Vaccinet är viktigt både för individen och för samhället i stort. Jag hoppas därför att alla som har döttrar, systrar, kompisar och kollegor i åldern 25 till 30 år hjälper till att sprida budskapet.

Vaccin är viktigt även om man har fast partner

HPV är den vanligaste sexuellt överförda infektionen i Sverige. En majoritet av alla sexuellt aktiva kvinnor och män drabbas. HPV kan finnas i kroppen i många år och viruset kan leda till utveckling av flera olika cancerformer, till exempel livmoderhalscancer.

– HPV är ett väldigt vanligt virus, all typ av sex kan innebära en risk för att smittas av HPV och även den som har fast partner rekommenderas vaccination, säger Sara Hogmark.

Gratissprutan mot HPV

Fram till årsskiftet erbjuds gratis HPV-vaccination med samtidig HPV-provtagning för alla kvinnor i Dalarna födda 1994 – 1999. Tid för vaccination bokas på en barnmorskemottagning.

– Jag hoppas att så många som möjligt väljer att ta erbjudandet, för att stärka sitt eget skydd mot allvarliga sjukdomar och eventuell barnlöshet, samtidigt som man bidrar till att potentiellt utrota en cancerform, säger Sara Hogmark.

Fakta: Livmoderhalscancer, HPV och HPV-vaccin

Livmoderhalscancer orsakas av humant papillomvirus (HPV). Alla kvinnor från 23-års ålder bjuds in till provtagning mot HPV och cellförändringar inom det nationella screeningprogrammet mot livmoderhalscancer.

Sedan 2012 erbjuds alla flickor vaccination mot HPV inom skolvaccinationsprogrammet (även pojkar från 2020). Kvinnor födda på 90-talet har inte lika hög vaccinationsgrad och de flesta som är vaccinerade har fått ett vaccin som inte ger lika brett skydd. Det vaccin som nu används skyddar mot de allvarligaste typerna av HPV och minskar risken för infektion och cellförändringar.

Skolvaccinationen beräknas leda till att livmoderhalscancer är utrotat runt år 2039. Sveriges riksdag beslutade den 14:e april 2021 att skynda på utrotningen av livmoderhalscancer genom att erbjuda kvinnor födda 1994–1999 vaccination mot HPV och provtagning. Projektet drivs som en studie av Centrum för cervixcancereliminering på Karolinska Universitetssjukhuset och finansieras av medel från staten, regionerna samt med bidrag från Cancerfonden och Vetenskapsrådet. Studiens mål är att utrota livmoderhalscancer redan år 2027.

Vaccinationen är gratis för alla 25-30 år med livmoderhals. Den som har livmoder men har manligt personnummer får ingen inbjudan men kan vända sig till en mottagning för att ta gratissprutan. Samma sak gäller för den som inte är folkbokförd i den region där man bor. På 1177.se står det hur man bokar tid om man inte har fått ett personligt erbjudande eller ifall man missade sin tid.

Under hösten pågår en stor satsning i landet för att göra det så enkelt som möjligt att vaccinera sig. Regionerna har under hela projekttiden fått statliga medel för att driva projektet, och i augusti sköt regeringen till ytterligare fyra miljoner kronor för att ge regionerna möjlighet att öka takten ytterligare under hösten. En del av medlen har använts till den nationella informationskampanjen ”Ta gratissprutan mot HPV”. Kampanjen har utformats av Regionala cancercentrum i samverkan tillsammans med Inera/1177.

Statistik gällande antal vaccinerade per län: Sverige på god väg att utrota livmoderhalscancer - RCC (cancercentrum.se)