Region Dalarnas logotyp.

Region Dalarna i stabsläge på grund av störningar i journalsystem och intranätet

Pressmeddelande – 11 juni 2024

Störningarna berör journalsystemet TakeCare och Region Dalarnas intranät Inblick. Även 1177.ses e-tjänster berörs. Arbete pågår för att åtgärda störningarna så snart som möjligt.

Region Dalarna har från förmiddagen den 11 juni störningar i TakeCare och Inblick, vilket påverkar andra system. Det går för närvarande inte att nå journalanteckningar eller boka tider via 1177.ses e-tjänster. Region Dalarnas it-enhet arbetar tillsammans med externa leverantörer för att åtgärda störningarna. Det finns för närvarande ingen prognos på när störningarna kommer att vara lösta.

– Störningarna i Takecare påverkar 1177s e-tjänster, som att boka tid och nå journalanteckningar. Vid behov av kontakt med vården, hänvisas invånare till vårdcentraler eller 1177. I nödläge, ring 112, säger it-direktör Helena Strandberg.