Kortfattat regionstyrelsen

Kortfattat: Regionstyrelsen 2024-09-16

Nyhet – 16 september 2024

Nyhetsnotiser från regionstyrelsens sammanträde med ett urval av de politiska besluten.

Partistöd till Sverigedemokraterna godkänns

Regionstyrelsen har godkänt utbetalning av resterande delen av partistödet till Sverigedemokraterna. Regionfullmäktige beslöt på sitt möte i juni 2024 att hålla inne med utbetalningen till dess att partiet inkommit med kompletterad redovisning vilket nu skett.

Utbetalning av resterade partistöd till Sverigedemokraterna delegerades av regionfullmäktige till regionstyrelsen att besluta om.

Satsning på obduktionslokaler i Falun

Inom några år förväntas samtliga obduktioner i Region Dalarna utföras i Falun. Obduktionslokalerna på Falu lasarett ska därför byggas om för 15 miljoner kronor. Det har regionstyrelsen beslutat.

Bakgrunden är att Falu lasarett under 2019 tog över alla obduktioner från Mora och inom några år förväntas även alla obduktioner från Ludvika utföras i Falun.

Region Dalarna i nationellt arbete för stärkt beredskapsförmåga

Region Dalarna ska delta i det regiongemensamma arbetet Nationell samordning, planering och ledning inför och under höjd beredskap och krig. Det har regionstyrelsen beslutat.

Sveriges 21 regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig. Samverkan och samarbete mellan regionerna behöver därför utvecklas så att regionernas del i totalförsvaret säkerställs. Mot denna bakgrund inrättas en gemensam kanslifunktion för samordning och planering av regionernas verksamhet vid höjd beredskap och krig. Funktionen benämns Nationell samordning planering och ledning (NSPL). Kansliet kommer att tillhöra Region Uppsala som har erbjudit sig att vara värd för verksamheten.

Elektrifiering av bussdepåer i Falun och Borlänge

Regionstyrelsen har godkänt elektrifiering av Region Dalarnas bussdepåer i Falun och Borlänge, vilket innebär en investering om 200 miljoner kronor.

För att kunna bedriva kollektivtrafik med elfordon måste regionens bussdepåer elektrifieras. Elektrifieringen av kollektivtrafiken i länet ska genomföras i två etapper där bussdepåerna Falun och Borlänge hanteras i den första etappen. Beslutet gäller under förutsättning att kollektivtrafiknämnden godkänner framtida hyreshöjning på 11,5 miljoner kronor per år. Regionfullmäktige fattar slutligt beslut.

(M) och (SD) reserverade sig mot beslutet.

Överblivet förbrukningsmaterial till Ukraina

Regionstyrelsen har godkänt att överblivet förbrukningsmaterial av engångskaraktär får skänkas till biståndsändamål. Region Dalarna har god tillgång till medicinskt material och använder stora mängder förbrukningsartiklar, varav en del blir svinn som går som avfall till förbränning.

Beslutet ger frivilliga medarbetare inom Region Dalarna möjlighet att samla in och donera förbrukningsartiklar av engångskaraktär som saknar ekonomiskt värde från regionens hälso- och sjukvård samt tandvård vilket enligt rådande regelverk och praxis annars hade kasserats. Insamling av material ska ske utanför arbetstid och får inte medföra någon merkostnad för Region Dalarna. Upphämtning av materialet ska ske av frivilligorganisationen som regionen samarbetar med. Organisationerna Blågula Bilen och Swedish Rescuers är exempel på organisationer som hjälper Ukraina med det som efterfrågas.

Avvecklad medicinteknisk utrustning doneras till bistånd

En ansökan om donation av medicinteknisk utrustning till biståndsändamål har godkänts. Region Dalarna har under lång tid donerat avvecklad utrustning till biståndsorganisationer. Men enligt Region Dalarnas program för donationer (RS 2023/1967) ska donationsärenden beslutas av regionstyrelsen. Godkänd ansökan möjliggör att donation av medicinteknisk utrustning åter kan genomföras. I fall där donation till biståndsorganisation är aktuellt kommer Frälsningsarmén bistånd att användas.

Delårsbokslut - fortsatt allvarligt ekonomiskt läge

Prognostiserat resultat för Region Dalarna enligt balanskravet är minus 868 miljoner kronor vilket är sämre än budget som är minus 519 miljoner kronor. En orsak till det ekonomiska utfallet under 2024 är den höga kostnadsutvecklingen i Region Dalarna under 2023 vilket innebär en underliggande obalans i verksamheten samt att handlingsplanen för en ekonomi i balans inte haft förväntad effekt under året.

Under 2024 sjunker dock nettokostnadsutvecklingen från en hög nivå, och noteras till 6,1 procent i juli, och prognosen är 7,3 procent för helåret. Nettokostnadsutvecklingen helåret 2023 blev cirka 14 procent.

För att kunna säkerställa en hållbar ekonomi för Region Dalarna kommer det att krävas ytterligare åtgärder då den nuvarande kostnadsnivån är för hög.

Om Kortfattat

Kortfattat innehåller nyhetsnotiser med ett urval av besluten från regionstyrelsen och olika nämnder. Detta för att alla ska ha möjlighet att på ett enkelt och lättillgängligt sätt ta del av politiska beslut i Region Dalarna. Kortfattat publiceras i anslutning till avslutat sammanträde. Protokoll från regionstyrelse och nämnder justeras senare och publiceras först då på regiondalarna.se.

Vill du veta mer?

Här finns handlingarna till regionstyrelsen