Syntolkning: Kortfattat: Regionala utvecklingsnämnden 2024-09-25

Kortfattat: Regionala utvecklingsnämnden 2024-09-25

Pressmeddelande – 26 september 2024

Enklare översyn av Dalastrategin ska tydligare koppla an till kommunernas arbete

De regionala utvecklingsstrategierna ska enligt förordning ses över varje mandatperiod och för Dalastrategin görs en sådan översyn under 2024/2025. Efter tidigare dialoger om översynen i regionala utvecklingsnämnden beslutade nämnden att genomföra en enklare översyn av Dalastrategin med fokus på indikatorer och uppföljning samt dialog om strategins genomförande. Detta för att Dalastrategin tydligare ska koppla an till kommunernas arbete och del i genomförandet av strategin.

(M) reserverade sig mot beslutet och meddelade att de kommer lämna särskilda yttranden.

Reviderad överenskommelse mellan Region Dalarna och Coompanion Dalarna

Coompanion Dalarna är en ekonomisk förening som erbjuder kostnadsfri rådgivning, utbildning och information till företag som startas tillsammans med andra, så kallat kooperativt företagande. Föreningen får sedan 2023 ett årligt verksamhetsbidrag från Region Dalarna på 525 000 kronor. Parallellt med detta har en regional stödstruktur för socialt företagande byggts upp, som kallas ”Hubb för samhällsentreprenörskap och social innovation”. År 2021 direktupphandlades uppdraget och under åren 2022-2024 har det varit upphandlat. Uppdraget är prissatt till 550 000 kronor. Då det finns ett kontinuerligt behov av det arbete som utförs i hubben har ett arbete tillsammans med regionjuristen genomförts som kommit fram till att verksamhetsbidraget och uppdraget för hubben kan slås samman till en överenskommelse med ett bidrag på sammanlagt 1.075.000 kronor per år. Detta är en förlängning av förvaltningens översyn av det näringslivsfrämjande systemet som genomfördes 2022 som mynnade ut i förslag på överenskommelser mellan identifierade främjande aktörer i länet, bland annat Coompanion.