Syntolkning: Kortfattat Regionala utvecklingsnämnden 2024-08-30

Kortfattat: Regionala utvecklingsnämnden 2024-08-30

Pressmeddelande – 30 augusti 2024

Delårsbokslut 2024 för regionala utvecklingsnämnden

Nämnden godkände Delårsrapport 2024. I rapporten görs en bedömning av regionala utvecklingsförvaltningens ekonomiska resultat och mål till och med sista juli samt prognos för hela verksamhetsåret 2024. Prognosen är att merparten av målen kommer att nås helt eller delvis under året, och den ekonomiska prognosen visar ett överskott på cirka 0,1 mnkr jämfört med budget för 2024. Verksamheten utmanas fortsatt av Region Dalarnas anställnings-och konsultstopp då nämndens verksamhet till cirka 20 % utgörs av projekt med extern finansiering.

Några nedslag i rapporten:

• Arbetet med Dalastrategin löper enligt plan. Som en del i dess uppföljning har ett fysiskt Dalating med 200 deltagare genomförts. Planeringen för översyn av Dalastrategin har även påbörjats.

• Förvaltningen möter aktivt det stora utvecklings- och omvandlingstryck, exempelvis Hitachi Energys expansion, som finns i Dalarna. Strategisk samhälls- och infrastrukturplanering och olika utvecklingsprojekt spelar här en viktig roll.

• Möjligheterna till EU-finansiering av regionala utvecklingsinsatser kan förväntas minska från och med 2027, då en ny budgetperiod av EU:s regionalpolitik (sammanhållningspolitiken) börjar. Mycket talar för att EU:s gemensamma resurser i ökad utsträckning kommer att användas till krishantering istället för till utvecklingsinsatser. Detta gör att Dalarnas egen förmåga att mobilisera resurser behöver öka och organiseringen inom det offentligt finansierade näringslivsfrämjande systemet behöver ses över.

• Under perioden januari till juli 2024 har antalet ansökningar om projektstöd och företagsstöd varit färre än under samma period 2023, vilket beror på att antalet projektansökningar är vanligtvis störst i början av en programperiod.

• Under första halvåret har Region Dalarna tillsammans med övriga regioner i Norra Mellansverige samt ytterligare åtta europeiska regioner beviljats finansiering från Horisont Europa (EU:s ramprogram för forskning och innovation) till projektet European Circular Innovation Valleys (ECIV). Detta ska bland annat stödja industrins arbete för effektiv användning av material och resurser, det som kallas cirkulär ekonomi.

• Regionala utvecklingsförvaltningen, kultur- och bildningsförvaltningen och kollektivtrafikförvaltningen fortsätter sitt arbete utifrån den genomförda översynen av förvaltningsstrukturen och uppdraget om samverkan, strukturering och effektivisering från regiondirektören. Målet är att tillsammans och gemensamt utveckla verksamheterna och en mer flexibel och ändamålsenlig organisation.