Kortfattat kultur- och bildningsnämnden

Kortfattat: Kultur- och bildningsnämnden 2024-09-18

Pressmeddelande – 18 september 2024

Nyhetsnotiser från kultur- och bildningsnämndens sammanträde med ett urval av de politiska besluten.

Kultur- och bildningsnämndens delårsrapport 2024 godkänd
Kultur- och bildningsnämnden har godkänt delårsrapporten för 2024. Rapporten visar ett positivt ekonomiskt resultat på 1,8 miljoner kronor, vilket är en förbättring från tidigare prognoser. Den positiva utvecklingen beror bland annat på lägre personalkostnader än väntat inom vissa delar av förvaltningen. Rapporten visar även att alla verksamhetsmål för året förväntas uppnås enligt regionplanen.

Överenskommelse mellan Dalarnas kommuner och Region Dalarna

Kultur- och bildningsnämnden har antagit en ny överenskommelse med Falu kommun, inom ramen för Dalarnas kultur- och bildningsplan 2023–2026. Enligt den nationella kultursamverkansmodellen ska Region Dalarna samverka med länets kommuner både under framtagandet och i genomförandet av planen. Efter att planen antagits erbjuds alla kommuner i Dalarna att teckna en överenskommelse med regionen, baserat på de gemensamma prioriteringarna i planen. Målet med överenskommelserna är att stärka kulturlivet och folkbildningen genom nära samarbete mellan kommunerna och Region Dalarna.