Kortfattat kollektivtrafiknämnden

Kortfattat: Kollektivtrafiknämnden 2024-10-10

Nyhet – 10 oktober 2024

Nyhetsnotiser från kollektivtrafiknämndens sammanträde med ett urval av de politiska besluten.

Utvecklingsplan för regional persontågtrafik i Dalarna 2025-2050

En utvecklingsplan för regional persontågstrafik i Dalarna 2025-2050 är en av förutsättningarna för att fastställa ett nutida basutbud och framtida trafikering av persontåg i Dalarna. Utvecklingsplanen är ett kunskapsunderlag för att guida Region Dalarnas arbete med regional persontågstrafik och för att säkerställa att persontågtrafiken stödjer länets övergripande mål för hållbar utveckling.

Nämnden beslöt efter justering att fastställa ”Utvecklingsplan för regional persontågtrafik i Dalarna 2025-2050”.

Verksamhetsplan och budget 2025 - kollektivtrafiknämnden

Regionfullmäktige antog under mötet den 10 och 11 juni 2024 regionplan och budget för Region Dalarna år 2025.

Kollektivtrafiknämnden ska utifrån regionplanen upprätta en verksamhetsplan med budget för kommande verksamhetsår. Vid kollektivtrafiknämndens sammanträde den 5 september 2024 genomfördes en måldialog, där nämndens ledamöter diskuterade målformuleringar för nämndens verksamhetsområde. Utifrån dessa målformuleringar har förvaltningen arbetat med framtagande av verksamhetsplan. I verksamhetsplanen beskrivs också budget för 2025 och en analys av effekterna av budgeten.

Målen följer regionplanens tre målområden och handlingsplan för aktiviteter arbetas efter beslut fram av kollektivtrafikförvaltningen.

Verksamhetsplan och budget för kollektivtrafiknämnden 2025 antogs.

(M), (SD) och (V) deltog ej i beslutet.

Om kortfattat

Kortfattat innehåller nyhetsnotiser med ett urval av besluten från regionstyrelsen och olika nämnder. Detta för att alla ska ha möjlighet att på ett enkelt och lättillgängligt sätt ta del av politiska beslut i Region Dalarna. Kortfattat publiceras i anslutning till avslutat sammanträde. Protokoll från regionstyrelse och nämnder justeras senare och publiceras först då på regiondalarna.se.

Vi rapporterar från:

• Regionstyrelsen.
  • Hälso- och sjukvårdsnämnden.
  • Kultur- och bildningsnämnden.
  • Regionala utvecklingsnämnden.
  • Kollektivtrafiknämnden.

Vill du veta mer?
Här finns handlingarna till kollektivtrafiknämnden

Söker du tidigare publiceringar av kortfattat?
Här finns kortfattat från alla nämnder