Kortfattat kollektivtrafiknämnden

Kortfattat: Kollektivtrafiknämnden 2024-06-13

Nyhet – 14 juni 2024

Nyhetsnotiser från kollektivtrafiknämndens sammanträde med ett urval av de politiska besluten.

Avskaffad fysisk betalning av egenavgift i särskild kollektivtrafik

Det har under flera års tid varit diskussioner om att många resenärer som reser med särskilda kollektivtrafiken har svårt att hantera betalning av egenavgift i fordonet. Vid resa med särskild kollektivtrafik ska idag en egenavgift betalas i bilen, antingen kontant eller med kort. Efter dialog med brukarorganisationer, kommuner och trafikföretag har en process initierats för att egenavgifterna ska faktureras.

Förslaget är att alla resor som sker med särskilda kollektivtrafiken ska faktureras.

Nämnden beslutade att möjlighet till fysisk betalning av egenavgift inom särskilda kollektivtrafiken slopas och egenavgift för särskild kollektivtrafik faktureras.

Om kortfattat

Kortfattat innehåller nyhetsnotiser med ett urval av besluten från regionstyrelsen och olika nämnder. Detta för att alla ska ha möjlighet att på ett enkelt och lättillgängligt sätt ta del av politiska beslut i Region Dalarna. Kortfattat publiceras i anslutning till avslutat sammanträde. Protokoll från regionstyrelse och nämnder justeras senare och publiceras först då på regiondalarna.se.

Vi rapporterar från:

• Regionstyrelsen.
  • Hälso- och sjukvårdsnämnden.
  • Kultur- och bildningsnämnden.
  • Regionala utvecklingsnämnden.
  • Kollektivtrafiknämnden.

Vill du veta mer?

Här finns handlingarna till kollektivtrafiknämnden

Söker du tidigare publiceringar av kortfattat?
Här finns kortfattat från alla nämnder