Syntolkning: Kortfattat hälso- och sjukvårdsnämnden

Kortfattat: Hälso- och sjukvårdsnämnden 2024-10-08

Pressmeddelande – 8 oktober 2024

Nyhetsnotiser från hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde med ett urval av de politiska besluten.

Verksamhetsplan och budget 2025 för hälso- och sjukvårdsförvaltningen

Nämnden beslutade om verksamhetsplan 2025 för hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Förvaltningen kommer under 2025 bland annat fokusera på att:

• fortsätta säkerställa en patientsäker vårdproduktion med hög kvalitet.
  • fortsätta omställningen till nära vård, där primärvården är navet.
  • fortsätta ta tillvara på digitaliseringens möjligheter, bland annat genom övergång till nytt vårdinformationsstöd, egenmonitorering, fler digitala patientmöten och ökad användning av digitala tjänsten 1177 direkt.
  • stärka robustheten och motståndskraften för att hälso- och sjukvården bättre ska kunna hantera kriser i vardagen men även planera för höjd beredskap.
  • bibehålla och utveckla insatser inom kompetensförsörjning för att säkra rätt och tillräcklig kompetens.
  • utveckla kvaliteten av den psykiatriska vården samt stärka vårdcentralernas insatser för tidig upptäckt och tidiga insatser av psykisk ohälsa för alla åldrar.

(M) och (SD) deltog inte i beslutet.

(V) yrkade delvis avslag, lämnade ett tilläggsyrkande samt reserverade sig.

Översyn av smärtvården

Nämnden godkände översyn av smärtvården och åtgärdsförslag kring ny struktur, där den framtida smärtvården ska ske i fyra vårdnivåer. Smärtvården ska bygga på vetenskapligt beprövade metoder, sätta patientens behov i centrum och samtidigt vara kostnadseffektiv.

Din barnmorska övergår till ordinarie verksamhet

Nämnden godkände slutrapport för projektet Din barnmorska. Projektet avslutas sista december 2024 och övergår till ordinarie verksamhet med en ny arbetsmodell. I den nya versionen kommer deltagande barnmorskor möta förlossningsrädda/psykiskt sköra patienter digitalt eller på mottagning en mindre del av sin arbetstid och övrig tid arbeta på förlossningen. Barnmorskornas beredskapstid tas bort, men genom att barnmorskorna som tillhör gruppen schemaläggs på spridda pass på förlossningen kommer chansen att vara fortsatt stor att få träffa en barnmorska från gruppen.

Avgifter i sjukvården

Avgift för anhöriga på patienthotell höjs till 230 kronor för barn under 12 år, 350 kronor för anhörig i delat rum och 690 kronor för anhörig i eget rum. Egenavgift för specialprodukter vid medfödda metabola sjukdomar höjs från 120 till 250 kronor per uttag. Avgifterna ska gälla från och med 1 januari 2025.

(V) yrkade avslag och reserverade sig.

Regionfullmäktige fattar slutgiltigt beslut.

Höjt belopp för högkostnadsskydd

Högkostnadsskyddet för öppen hälso- och sjukvård höjs från 1400 till 1450 kronor från och med 1 januari 2025. Region Dalarna följer hälso- och sjukvårdslagens reglering av nivå.

(V) yrkade avslag och reserverade sig.

Regionfullmäktige fattar slutgiltigt beslut.