Kortfattat: Hälso- och sjukvårdsnämnden

Kortfattat: Hälso- och sjukvårdsnämnden 2024-08-27

Pressmeddelande – 27 augusti 2024

Nyhetsnotiser från hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde med ett urval av de politiska besluten.

Delårsbokslut 2024 för hälso- och sjukvården

Nämnden godkände Delårsrapport 2024. I rapporten görs en bedömning av hälso- och sjukvårdens ekonomiska resultat och mål till och med sista juli samt prognos för hela verksamhetsåret 2024. Prognosen är att merparten av målen kommer att nås helt eller delvis, men att målet för en hållbar ekonomi inte kommer att nås. Den ekonomiska prognosen för 2024 är ett underskott på cirka 396 miljoner. Hela verksamheten utmanas fortsatt av läget inom områdena ekonomi, bemanning på kort och lång sikt, vårdplatser samt tillgänglighet.

Några nedslag i rapporten:

• Kostnaderna för hyrbemanning minskar. Under perioden januari-juli 2024 utgjorde kostnaden 3,3 procent av de totala personalkostnaderna, vilket innebär en kostnadsminskning med 40 miljoner kronor jämfört med samma period 2023.
  • Vårdproduktionen ser något bättre ut jämfört med 2023 och de senaste årens arbete med produktions- och kapacitetsstyrning börjar visa resultat.
  • Utifrån den framgångsrika planeringen inför sommaren 2023 utökades arbetet i år till att omfatta hela länets slutenvård. Vårflödena planerades utifrån faktabaserade underlag och olika utbildnings- och samordningsinsatser har genomförts.
  • Region Dalarna har hög tillgänglighet inom primärvård jämfört med andra regioner och utvecklingen går åt rätt håll, men tillgängligheten varierar stort mellan enheter. Inom division medicin har tillgängligheten förbättrats under 2024, och även inom division psykiatri har barn- och ungdomspsykiatrin gjort en stor upphämtning i tillgängligheten.
  • Sjukfrånvaron har ökat marginellt jämfört med samma period föregående år.

(M) lämnade ett tillägg till beslut som godkändes.

Nytt operationshus på Mora lasarett

Nämnden godkände förslagshandlingar för en tillbyggnad av Mora lasarett för att inrymma IVA, operation och sterilteknik. Projektet innebär en ökad driftkostnad på cirka 67 miljoner kronor per år, varav hyreskostnad på 52 miljoner kronor. Förslaget innebär att Mora lasarett får moderna lokaler för de mest teknikintensiva verksamheterna och att äldre otidsenliga lokaler kan rivas.

(SD) lämnade ett yrkande som avslogs, samt reserverade sig.
(M) yrkade på tillägg till beslut som godkändes.

Regionfullmäktige fattar slutligt beslut.

Åtgärdsval utökning av lokaler för Vårdcentral Sälen

Vårdcentral Sälens lokaler möter i dag varken dagens eller framtida behov. För att kunna ta emot en ökande tillströmning av turister behövs utökad och anpassad lokalyta. Under vinterturistsäsongen utökas verksamheten nästan till dubbla personalstyrkan. Nämnden godkände åtgärdsvalen för utökning av lokaler, driftskostnadskalkyl samt kostnad för att ta fram förslagshandlingar. Förslaget innebär cirka 2,84 miljoner kronor per år i ökad hyreskostnad.

Regionstyrelsens fattar slutligt beslut.

Regional överenskommelse om samverkan för kvinnofrid mot våld i nära relation

Bristande samverkan pekas ofta ut som ett av de största hindren i arbetet mot våld i nära relationer. Som första län i landet har Region Dalarna och Dalarnas samtliga kommuner, på initiativ av Välfärdsrådet, tagit fram en överenskommelse som konkretiserar hur samverkan ska gå till. Överenskommelsen tar ett helhetsgrepp om det vård- och stödbehov som finns hos våldsutsatta, våldsutövande och barn som bevittnar våld mot närstående. Nämnden godkände överenskommelsen. Den gäller under förutsättning att den godkänns av Region Dalarna och länets 15 kommuner.