Kikhosta ökar - vårdpersonal behöver vara uppmärksam

Nyhet – 28 maj 2024, kl. 13:34

Antalet fall av kikhosta ökar efter att ha legat på låga nivåer sedan 2020. Ta stöd av riktlinjen från Smittskydd Dalarna i möte med patienter.

Kikhosta är en mycket smittsam luftvägsinfektion som kan orsaka långvarig och besvärlig hosta både hos vuxna och barn. För barn under 12 månaders ålder kan kikhosta vara en livshotande sjukdom. Det är viktigt att vården är uppmärksam på kikhosta för att skydda spädbarnen.

Ta stöd av regional riktlinje

Här finns en regional riktlinje som kan användas som stöd i patientmötet Kikhosta - handläggning och profylax (regiondalarna.se)

Det är viktigt att förebygga allvarliga fall av kikhosta genom att ge patienter med kikhosta förhållningsregler enligt smittskyddsblad. Fråga om det finns spädbarn eller gravida kvinnor i patientens omgivning som kan vara exponerade.

Behandling

Kikhosta hos spädbarn bör behandlas. Det kan även bli aktuellt med förebyggande behandling till de allra yngsta barnen. Diskutera med barn-, infektions- eller smittskyddsläkare.

Vaccination

Vaccination enligt barnvaccinationsprogrammet och vaccination till gravida är också viktigt. Vaccin mot kikhosta rekommenderas från graviditetsvecka 16.

Bakgrund

Med anledning av att kikhosta ökar gick Folkhälsomyndigheten ut med nyhet den 27 maj. Läs hela Folkhälsomyndighetens pressmeddelande här