Kikhosta ökar - var uppmärksam i sommar

Nyhet – 24 juni 2024, kl. 08:12

Sedan april har antalet fall av kikhosta ökat och nu pågår en stor spridning av sjukdomen i Sverige. För små barn är kikhosta mycket allvarlig

Spädbarn löper störst risk för allvarlig sjukdom och det är viktigt att vården är uppmärksam på kikhosta för att skydda spädbarnen. Vårdpersonal behöver vara uppmärksam på symtom av kikhosta. Provta och behandla enligt smittskyddsblad anvisningar vid behov. Rekommendera och vaccinera alla gravida och alla barn. Rekommendera och informera föräldrar om att spädbarn behöver skyddas från personer med snuva och hosta.

Nyhet 2024-05-28
Kikhosta ökar – vårdpersonal behöver vara uppmärksam -  Nyhet Region Dalarna

Material från Folhälsomyndigheten

Folkhälsomyndighetens lägesuppdatering - juni 2024

Data till och med vecka 24 (16 juni). Under 2024 har totalt 355 fall av kikhosta rapporterats. Av fallen har 43 fall varit barn under 1 år. Under maj rapporterades 100 fall varav 16 bland barn under 1 år. Under första halvan av juni (tom 16 juni) har 85 fall rapporterats varav 12 fall bland barn under 1 år. Fall i juni har rapporterats från 15 regioner. Majoriteten (63%) av fallen har rapporterats från region Stockholm, Skåne och Västra Götaland.

Figur. Antalet rapporterade fall av kikhosta per månad uppdelat på barn yngre än 1 år och övriga åldrar under åren 2014-2024.