Koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter

Lagen (2019:1297) om koordineringsinsatser trädde i kraft 2020 och innebär att regionerna är skyldiga att erbjuda koordineringsinsatser till sjukskrivna patienter, vid behov, för att främja deras återgång till eller inträde i arbetslivet.

Koordineringsinsatser ska vara en integrerad del av patientens vård och behandling och en del av sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen. Syftet med koordineringsinsatserna är att främja återgång till eller inträde i arbetslivet för sjukskrivna patienter. Koordineringsinsatserna innefattar personligt stöd, intern samordning och samverkan med andra aktörer och ska vara individuellt utformade utifrån den enskilda patientens behov.

Personligt stöd kan innebära att

  • stödja och motivera patienten till delaktighet och ansvar i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen
  • stödja patienten att öka tilltron till sin förmåga och möjlighet att återgå eller inträda i arbete
  • ge stöd och information om olika aktörers roller – och vid behov hänvisa till rätt aktör
  • stödja patienten i kontakten med arbetsgivaren eller motsvarande.

Intern samordning innebär att samordna patientens sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess inom hälso- och sjukvården med utgångspunkt i sjukskrivnings- och rehabiliteringsplanen. Samordning kan ske inom den egna verksamheten, men även mellan olika verksamheter, beroende på patientens behov.

Samverkan med andra aktörer innebär att vid behov samverka med exempelvis arbetsgivare, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller kommunens socialtjänst. Fungerande kontaktvägar är viktiga och underlättar samverkan mellan aktörer.

Alla regioner har genom stimulansmedel från överenskommelser med staten under ett flertal år utvecklat en koordinatorfunktion i syfte att stödja patienter i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, funktionen kallas ofta rehabkoordinator. Flera studier pågår om betydelsen av funktionen för koordinering. Kliniskt har funktionen visat positiva effekter både på patientens rehabilitering och för läkares och andra medarbetares arbete med sjukskrivning och rehabilitering samt för samverkan med externa parter. Rehabkoordinatorer bedöms ofta vara en av nyckelfunktionerna för att främja en kvalitativ och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess.

Regionerna väljer själva hur de vill organisera insatserna efter sina egna förutsättningar. Det krävs kompetens och förutsättningar för att kunna utföra koordineringsinsatser som en integrerad del av sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen. Det innebär att hälso- och sjukvårdspersonalen som utför koordineringsinsatser behöver ha god förmåga att stödja och motivera den enskilda patienten i rehabiliteringsprocessen, att samordna vård- och behandlingsåtgärder som främjar arbetsåtergång samt att kunna företräda hälso- och sjukvården i den medicinska dialogen i samverkan med andra aktörer. Kunskap om andra aktörers uppdrag och ansvar samt om välfärdssystemen är en förutsättning för att kunna utföra koordineringsinsatser.

I Region Dalarna finns särskilt utsedda rehabkoordinatorer på vårdcentraler,  psykiatrimottagningar samt på ortopedklinikerna.