Högkostnadsskydd och e-frikort
I Dalarnas län finns ett högkostnadsskydd för hjälpmedel. Högkostnadsskyddet är gemensamt för regionen och alla kommuner. Kopplat till detta finns också ett e-frikort.
Högkostnadsskydd
Det gemensamma högkostnadsskyddet innebär att oavsett om patienten får hjälpmedel förskrivet från region eller kommun så registreras det i samma högkostnadssystem.
Högkostnadsskyddet gäller för de hjälpmedel som är belagda med en hjälpmedelsavgift och som hanteras inom ramen för Dalarnas Hjälpmedelscenter. De hjälpmedel som inte ingår i högkostnadsskyddet är:
- avgiftsfria hjälpmedel; diabeteshjälpmedel, hjälpmedel för urinblåsa/tarm och medicinska behandlingshjälpmedel (undantaget CPAP/APAP)
- hjälpmedel som är belagda med en egenavgift beräknad utifrån en viss procentsats, så som cyklar och ortopediska skor
- hårersättning
- förbrukningsartiklar, vissa tillbehör samt egenansvarsprodukter
Barn och ungdomar under 20 år betalar ingen hjälpmedelsavgift. Alla som har fyllt 20 år eller mer betalar hjälpmedelsavgift enligt ovan, även de som är 85 år eller äldre.
Summan för högkostnadsskydd för hjälpmedel följer högkostnadsskydd för öppenvård och beräknas utifrån prisbasbelopp enligt Hälso- och sjukvårdslagen. För aktuell summa se: Högkostnadsskydd och frikort i Dalarna - 1177
E-frikort
När summan för högkostnadsskyddet för hjälpmedel har uppnåtts inom en 12-månadersperiod från första förskrivning får patienten ett frikort. Det innebär att eventuella hjälpmedel som förskrivs efter uppnått högkostnadsskydd inte debiteras patienten under återstående tid av 12-månadersperioden.
All registrering sker elektroniskt i systemet och patienten behöver inte själv hålla reda på summorna. Verksamheterna ansvarar för att stämma av i e-Frikortssystemet vid förskrivning av hjälpmedel.
Mer information:
Broschyr_Patientavgift hjälpmedel och högkostnadsskydd
Högkostnadsskydd och frikort i Dalarna - 1177
lathund-efrikort-for-vardgivare.docx
Användarhandbok eFrikort 4.1 - eFrikort - Confluence
Tillgång till systemet e-Frikort
Dalarna nyttjar stödsystemet e-Frikort. Inom regionen finns en supportfunktion. Lokala supportfunktioner ska finnas i varje kommun.
Den som administrerar patientavgiften registrerar för högkostnadsskyddet i stödsystemet e-Frikort som är en molnbaserad tjänst med en webb-applikation där administratören loggar in sig med sitt SITH:s kort (eID).
För tillgång till systemet krävs särskild behörighet kopplat till SITH:s-kortet. Behörighet söks av ansvarig chef via vårdgivarens HSA-organisation. Du kan vända dig till Inera för att få kontaktuppgifter till HSA-ansvarig.
För att kunna använda e-Frikort krävs att man har både medarbetaruppdrag i HSA-katalogen och systemroll i e-Frikortssystemet för den person som skall använda tjänsten.
Kommunen/regionen gör sin egen bedömning hur man vill hantera medarbetaruppdrag och för vilket ändamål det ska användas. Mer information finns i Handbok för HSA-administratörer på Inera:s sida för HSA:
Stödjande dokument - Öppen info: Katalogtjänst HSA - Confluence