Utlysning av förordnanden vid CKF

Nyhet – 13 augusti 2024, kl. 10:25

Måndag den 19 augusti öppnar ansökningssystemet för höstens utlysning av förordnanden. I höst gäller utlysningarna doktorandförordnande respektive postdoktor/forskarförordnanden.

Centrum för klinisk forskning Dalarna (CKF) utlyser finansiering för doktorandförordnande 50%

CKF utlyser doktorandförordnande med arbetsplats vid CKF Falun, enheten för forskning, utbildning och innovation (FoUI-enheten). Ansökan ska avse ett forskningsprojekt av hög vetenskaplig kvalitet och vara lämplig för utbildning på forskarnivå. Beviljande av förordnande innebär lönefinansiering motsvarande 50% av ordinarie tjänst inom Region Dalarna fram till disputation eller maximalt under åtta år. Om sökande har en lägre tjänstgöringsgrad än heltid utgår procentsatsen från sökandes tjänstgöringsgrad.

Behörig att söka
Behörig att söka är den som har en tillsvidareanställning i Region Dalarna eller i verksamhet/tjänst som är helt eller delvis finansierad av Region Dalarna, eller den som är på väg att ta anställning i Region Dalarna. Sökande ska vara antagen till eller behörig att antas som doktorand vid Uppsala universitet, Högskolan Dalarna eller annat lärosäte. Förordnandet omprövas årligen och chef vid CKF fattar beslut om förlängning av förordnandet på basis av vetenskaplig progress i avhandlingsarbetet. Sökanden ansöker om ett förordnande med en projektplan som beskriver det forskningsprojekt som sökande avser att arbeta med under tiden för förordnandet. Projektplanen ska vara skriven tillsammans med handledare. Forskningsprojektet bör ha verksamhetsinriktning och ha nära anknytning till hälso- och sjukvårdens eller tandvårdens verksamheter.

Centrum för klinisk forskning Dalarna (CKF) utlyser finansiering för postdoktor- och forskarförordnanden 50% eller 25% under tre år

CKF utlyser postdoktor- och forskarförordnanden om 50% eller 25% i tre år med arbetsplats vid CKF Falun, enheten för forskning, utbildning och innovation (FoUI-enheten), Region Dalarna. Ansökan ska avse forskningsprojekt av hög vetenskaplig kvalitet och som är lämpligt för forskning på postdoktoral nivå. Beviljande av 50%-förordnande av ordinarie tjänst inom Region Dalarna innebär lönefinansiering från CKF för 40% forskning och 10% pedagogiskt arbete vid CKF. Beviljande av 25%-förordnande innebär lönefinansiering från CKF för 20% forskning och 5% pedagogiskt arbete vid CKF.

Behörig att söka
Behörig att söka är den som är disputerad forskare med tillsvidareanställning i Region Dalarna eller i verksamhet/tjänst som är helt eller delvis finansierad av Region Dalarna, eller den som är på väg att ta anställning i Region Dalarna. Sökanden ansöker om ett förordnande med en projektplan som beskriver det forskningsprojekt som sökande avser att arbeta med under tiden för förordnandet. Forskningsprojektet bör ha verksamhetsinriktning och ha nära anknytning till hälso- och sjukvårdens eller tandvårdens verksamheter.

Ansökan
Ansökan sker i Researchweb: Centrum för Klinisk Forskning Dalarna (researchweb.org) där länk till ansökningsformulär finns för respektive utlysningar.

Ansökningsperioden stänger den 1 oktober.

Beslut
Din ansökan bedöms av Centrumrådets ledamöter vid höstens sammanträde den 13 november 2024. Baserat på Centrumrådets bedömning fattar sedan chef vid CKF beslut om tillsättning av förordnanden. Besked till sökande lämnas inom 10 arbetsdagar efter beslut. Förordnandet kan påbörjas 1 januari 2024.

Har du frågor - kontakta:
Per Johansson – chef CKF
e-post: per.johansson@regiondalarna.se