Janeslätt Gunnel
Med dr., MSc, Leg arbetsterapeut anställd på Habiliteringen i Dalarna, har CKF som arbetsplats på halvtid och associerad till Institutionen för Folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.
Med dr., MSc, Leg arbetsterapeut anställd på Habiliteringen i Dalarna, har CKF som arbetsplats på halvtid och associerad till Institutionen för Folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet. Avhandlingen "TIME for TIME: Assessment of time processing ability and daily time management in children with and without disabilities" försvarades 2009 på Karolinska Institutet. Handledare: professor Mats Granlund Hälsohögskolan i Jönköping och Med. dr Anders Kottorp, Institutionen NVS, Karolinska Institutet, numera även han professor.
Min forskning har fokus på tidsuppfattning och tidshantering hos barn, ungdomar, vuxna och äldre med funktionsnedsättning, kartläggning och intervention i relation till vardagsfungerande samt föräldraförmåga.
Idag finns en hel del kunskap om tidsuppfattning och tidshantering hos barn, ungdomar och vuxna. Bristande tidsuppfattning och svårigheter att klara tidshanteringen i vardagen kan få stora konsekvenser i vardagsfungerandet för den som halkat efter sina jämnåriga kamrater. Orealistisk och bristande tidshantering i vardagen kan relateras till den störning i de exekutiva funktioner som framhålls som ett grundproblem hos personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) och autism. Liknande problem med exekutiva funktioner som att planera tid och att hantera sin tid i vardagen, beskrivs också hos barn och ungdomar med andra funktionsnedsättningar som CP, ryggmärgsbråck och intellektuell funktionsnedsättning. Det gäller även vuxna med psykiatriska åkommor och med kognitiva nedsättningar.
Personer som har bristande tidshantering av sådan grad att det påverkar deras vardagsfungerande har rätt att få stöd, intervention, som anpassats till de egna svårigheterna. Om man tidigt kan identifiera och ge stöd. Ofta både i form av träning och hjälpmedel så kan många problem lindras eller hanteras så barn, ungdomar och vuxna kan leva ett liv mer i samklang med egna önskningar. För att kunna erbjuda det behövs både utvärderade, evidensbaserade kartläggningsinstrument och utvärderade metoder för stöd. Forskningen är multiprofessionell och bedrivs i flera olika grupper både nationellt och internationellt. Läs gärna mer om pågående forskningsprojekt nedan.
Viktigt i den forskningen är att de begrepp som används är tydligt definierade. I Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) är en viktig grund i min forskning. Både kvalitativ och kvantitativa metoder behövs och modern teststatistik ”Rasch analysmodeller” är ett viktigt komplement till klassisk statistik.
Målet är att genom kliniskt baserad forskning utveckla och förbättra metoder för att bedöma behov av åtgärder, att utveckla tidsuppfattning och tidshantering samt att utvärdera åtgärder för barn, ungdomar, vuxna och äldre med kognitiva funktionsnedsättningar.
English
My name is Gunnel Janeslätt, PhD, MSc, registered occupational therapist, employed at Habilitation of Dalarna and Center for Clinical Research (CKF) in Dalarna, Region. I am associated to Department of Public Health and Caring Sciences, at Uppsala University, Sweden.
I defended my thesis ”TIME for TIME; Assessment of time processing ability and daily time management in children with and without disabilities” 2009 at Karolinska Institutet, Sweden. My research is focusing on time processing ability and daily time management in children, youth, adults and elderly with cognitive disabilities. In this process I aim at developing and evaluating assessments (KaTid, Time-S, Time-P, ATMS) and interventions (e.g. time assistive devices, My Time, Let´s Get Organized) to improve daily functioning in persons with limited daily time management. I also focus on research in parents with cognitive limitations, with special interest in developing and evaluating assessments and interventions in parenting competency.
Pågående forskningsprojekt
- "Ha Koll!"; Tidshantering och organisationsförmåga hos vuxna med funktionsnedsättning: svensk prövning av bedömnings- och interventionskoncept". Pilotstudie är publicerad (Holmefur et al 2019). En RCT studie inskickad. Projektledare är professor Marie Holmefur, Örebro universitet. Övriga medforskare är Patrik Arvidsson, Med dr., leg psykolog, Kajsa Lidström Holmqvist, Med dr, Birgitta Wennberg Med. dr., leg arbetsterapeut, Ann-Christine Persson Med. dr., leg arbetsterapeut och Maria Wingren doktorand, leg arbetsterapeut, Örebro universitet samt Clinical professor Suzanne White. Knutet till detta projekt pågår också en intervjustudie om FöräldraTid "Tidshantering, organisationsförmåga, föräldrakompetens och föräldrastress hos vuxna med psykiska funktionsnedsättningar”. Sju artiklar är publicerade och fler under arbete.
- "Hantera Tid med Demens/ Managing time with Dementia"- Effekter av tidshjälpmedel på tidsuppfattning, tidshantering i vardagen och välbefinnande hos personer med demens. Ett FORTE-finansierat internationellt projekt (Dnr 2017-00029) med Region Dalarna som forskningshuvudman och Gunnel Janeslätt som PI. Projektets konsortium omfattar samarbete med KIDS dvs KI & Danderyds sjukhus; Monika Löfgren PhD och Marika Möller. På Högskolan Dalarna finns medforskare professor Kevin McKee, docent Lena Dahlberg och Johan Borg PhD. En doktorand: Ann-Christine Persson, leg arbetsterapeut, KIDS, finns inom projektet. I Indien leder Professor Sebestina Anita Dsouza, Head of Department of Occupational Therapy, Manipal University, India det arbete som sker där. I Japan leds arbetet av Yuko Nishiura, PhD, OT(reg), medforskare Takenobu Inoue, professor at Research Institute in Tokorozawa, Japan. Sju artiklar är publicerade (Persson et al 2020; 2022; Puthran et al 2023) och flera är under arbete.
- Projektet "Stöd i Tid" prövar en ny metod för att facilitera utveckling av tidsuppfattning hos barn med individuell handlingsplan. Doktorand i projektet är leg arbetsterapeut Sara Wallin Ahlström. Huvudhandledare är docent Lena Almqvist på Mälardalens högskola, bihandledare Gunnel Janeslätt, docent Catharina Gustavsson och Maria Harder, PhD, Mälardalens högskola. Två artiklar är publicerade och en är submittad och ytterligare en RCT-studie pågår.
- RCB-studien: ”Prevention av oönskad graviditet och en väg till informerat val bland ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning - en intervention med samtalsstöd och Real-Care-Baby simulator”. Projektet provade om användning av babysimulator tillsammans med ett nytt samtalsmaterial "Barn – vet jag vad det innebär" kan påverka attityder hos ungdomar i gymnasiesärskolan. Medel har beviljats av Regionala Forskningsrådet Örebro-Uppsala. Samarbete med docent Margareta Larsson, docent, Berit Höglund Med dr., Eva Randell Högskolan Dalarna, Patrik Arvidsson, Med dr., leg psykolog, Lydia Springer, leg psykolog och specialist samt Rose-Marie Berglund, speciallärare, Högbergsskolan Tierp. Projektet är helt avslutat och har producerat fyra artiklar varav en RCT-studie (Höglund, Janeslätt et al 2023). Allmänna arvsfonden har beviljat medel till FUB för projektet ”Mitt vuxenliv-livskunskap” som är en fortsättning på forskningsprojektet och resultatet går att se på www.mittvuxenliv.se
- Projekt: "Föräldrar med kognitiva svårigheter som har barn i familjehem: Föräldraroll, behov av stöd samt utvärdering av stödgrupp Mamma Trots Allt". Medel har beviljats från Allmänna Barnhuset och Stiftelsen Erik och Carola Tengströms fond. Medforskare är Päivi Adolfsson, Karin Jöreskog och Helena Lindstedt vid Uppsala Universitet samt Sandra Melander på SUF Kunskapscentrum. Tre artiklar är publicerade (Janeslätt, Jöreskog et al 2019; Adolfsson et al 2021; 2023). Ytterligare en kvalitativa artikel är submittad.
- Ett nytt projekt ”Att ha koll på sin tid – prövning av instrument för att kartlägga tidsuppfattning och tishantering hos vuxna med intellektuell funktionsnedsättning projekt” har beviljats medel från CKFs Centrumråd: CKFUU-962831. Gunnel Janeslätt samarbetar med forskare i projekt Ha Koll. Projektet bedrivs också i samarbete med forskare i Nederländerna; professor Xavier Moonen, professor Paula von Sterkenburg, Evelien van Wingerden, PhD samt doktorand Deborah van Elst, vid VU University, Amsterdam. Syftet är att pröva och psykometriskt utvärdera ett instrument för Kartläggning av Tidsuppfattning (KaTid-Vux) samt självskattad tidshantering (Tid-S) för personer med lindrig eller måttlig IF.
- Projektet ”Tidsuppfattning och tidshantering hos barn och ungdomar 10 – 17 år med och utan funktionsnedsättning” bedrivs i samarbete med Birgitta Wennberg Med. dr., leg arbetsterapeut, Region Stockholm och Linköpings universitet, Annika Persson, Region Stockholm och Marie Holmefur, Örebro universitet. Medel har beviljats från CKF CKFUU988186. I detta projekt samarbetar vi med en forskargrupp vid Maastricht University, Nederländerna. Professor Petra Hurks, Christine Resch PhD och Esther Keulers PhD vill, tillsammans med Gunnel Janeslätt, normera KaTid-Youth 2.0 för användning i NL.
- Projektet ”Barn och ungdomar med och utan autism 10 – 15 år, tidsuppfattning och tidshantering i vardagen” bedrivs i samarbete med Birgitta Wennberg Med. dr., leg arbetsterapeut, Region Stockholm och Linköpings universitet och Annika Sköld, Med. dr., leg arbetsterapeut, KI. Medel har tidigare beviljats av Sunnerdahls hansikappfond.