Hälsoalmanackan 2025

Från och med ungefär mitten av oktober kan invånare i Dalarna hämta Hälsoalmanackan 2025 vid sitt besök på någon av Region Dalarnas vårdcentraler, tandvårdskliniker eller lasarett. Liksom tidigare år finns det ett begränsat antal hälsoalmanackor att hämta, först till kvarn gäller.

Det blir sjätte året i rad som hälsoalmanackan erbjuds till Dalarnas seniorer. Hälsoalmanackan är en del i Region Dalarnas uppdrag att ge länets invånare information om vård och hälsa samt hemberedskap.

Hälsoalmanackan riktar sig i första hand till personer i åldersgruppen 65 + och innehåller bland annat råd om hur man tar hand om sin egen hälsa och information om vart man vänder sig om man är i behov av vård. Hälsoalmanackan innehåller även information om hemberedskap, till exempel checklista för husapotek för att bidra till att fler är förberedda i händelse av kris.

Flest almanackor finns på Region Dalarnas vårdcentraler. Ett mindre antal finns på lasarett och tandvårdskliniker. Hälsoalmanackan skickas även till MAS i kommunerna som kan dela ut almanackor till invånare med hemsjukvård.