Region Dalarnas pridebanderoll med logotyp.

Pridevecka i Region Dalarna

Under vecka 36 uppmärksammar Region Dalarna HBTQI och Pride.

Delta i prideparad

Lördagden den 7 september anordnas Falu pride och Dalarnas största prideparad. Region Dalarna har en plats i paraden och alla är välkomna att delta. Leta efter Region Dalarnas banderoll vid samlingsplatsen, mer information om evenemanget hittas via länken nedan.

Falu Pride 7 september

Elin Norén och Sofia Jarl om HBTQI och pride

Se filmen där regionstyrelsens ordförande Elin Norén (S) och regionrådet Sofia Jarl (C) berättar om Region Dalarna, HBTQI och pride.

Föreläsning HBTQ och heder

Torsdag den 5 september anordnas en digital föreläsning tillsammans med Länsstyrelsen Dalarna på temat HBTQ och heder samt ett HBTQI-kompetent bemötande. Sista anmälningsdag är tisdag 3 september. Läs mer om föreläsningen via länken nedan.

HBTQ och heder, digital föreläsning.

Övriga initiativ

• Dalatrafiks bussar kommer under lördagen den 7 september prydas med prideflaggan i stadstrafik.
  • Prideflaggan hissas utanför Regionkontoret i Falun lördagen den 7 september.
  • Region Dalarnas sociala medier pryds med pridefärger och inlägg från verksamheter som arbetar med HBTQI frågor delas.