GDPR

GDPR för deltagare på Malungs folkhögskola

Dataskyddsförordningen (ofta förkortad GDPR, General Data Protection Regulation) är till för att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter. Malungs folkhögskola behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR och svensk lag. När du får dina personuppgifter registrerade eller på annat sätt behandlade har du rätt till viss information om hur vi behandlar dina uppgifter.

För att gå en kurs på Malungs Folkhögskola måste vi behandla dina personuppgifter. De personuppgifter som vi behandlar om dig är namn, personnummer, adress och e-postadress samt andra uppgifter som du lämnat till skolan.

Vid all hantering av dina personuppgifter iakttar vi säkerhet och sekretess.

Personuppgifterna kan ligga hos oss eller hos myndigheter och samarbetspartners. Här är några exempel:

• SchoolSoft är folkhögskolornas samarbetspartner för elevadministration. Där ingår bland annat närvarohantering, studieomdömen, studieplanering och uppgifter till nedanstående samarbetspartners.
  • Statistiska Centralbyrån (SCB)- statistik på både individnivå och gruppnivå
  • Folkbildningsrådet – statistik kring sökande/kurs
  • CSN – uppgifter om kursregistreringar, frånvaro och studieresultat.
  • Office 365 (ex. mejl, dokumenthantering)
  • Samarbetspartners – om kursen genomförs i samarbete med t.ex. en kommun kan personuppgifter lämnas.

Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är

• Uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning
  • Samtycke, när folkhögskolan använder bilder vid extern kommunikation, exempelvis på sociala medier

Personuppgifter som t.ex. namn, foton och film kan publiceras internt på skolan samt på skolans sociala kanaler och i trycksaker av informativ karaktär. För dessa kanaler får du godkänna separat att vi använder dina personuppgifter. Samtycke är frivilligt och kan när som helst återkallas.

Om du vill att vi slutar använda personuppgifter i sociala kanaler kontakta info@malungsfolkhogskola.se. Då använder vi inte längre dina personuppgifter när vi tar fram nytt informationsmaterial.

Dina personuppgifter lagras och behandlas under så lång tid som det är nödvändigt. Folkhögskolorna har myndighetskrav att lagra personuppgifter, t ex omdömen, efter att du avslutat dina studier på skolan.

Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att görainvändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på: info@malungsfolkhogskola.se.

Du når vårt dataskyddsombud på dataskyddsombud@regiondalarna.se.

Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskydsmyndigheten, IMY.